Nieuwe website lanceren? Eerst deze blog lezen!

Je gaat een nieuwe website lanceren. Misschien omdat je nog geen website had, of juist omdat je oude website aan vervanging toe is. Wat zijn nou zaken die je echt niet moet vergeten bij een website launch? We geven je een aantal onmisbare tips!

Controleer alles vóór je website lancering

Oké, we gaan er in dit artikel vanuit dat je al een website ontwikkeld hebt. Slechts de lancering ontbreekt nog. Wat doe je nu? Juist, alles controleren. Uiteraard kan je veel fouten gewoon zien en corrigeren. Hoe meer mensen meekijken, hoe beter.

Naast een visuele controle is het slim om een technische scan uit te voeren. Dit kan met tools als Semrush en SE Ranking. De scan vertelt je alles over gebreken, zoals 404 pagina’s, te lange meta omschrijvingen, gebroken links en nog veel meer.

Haal je website ook door een tool als Google Page Speed. Een verschrikkelijk trage website is namelijk geen goede reclame! Je begrijpt het wel: haastige spoed is zelden goed. Een nieuwe website lanceren doe je pas als alles in orde is!

Nieuwe website lanceren alles controleren
Nieuwe website lanceren? Eerst alles controleren! Hier geven Janien, Manon, Robert en Abdullah het goede voorbeeld.

Veelgemaakte fouten bij een website launch

  • Lorem ipsum tekst op pagina’s
  • Falende contactformulieren
  • Dode links
  • Gebrekkig functioneren op mobiele apparaten
  • Spel- en taalfouten
  • Onopgeloste veiligheidsproblemen
  • Te snel online willen gaan

Houd rekening met verschillende devices

Websites worden meestal op een desktop gebouwd. Daarbij ligt een gevaar op de loer: mobiele apparaten vergeten.

Denk eraan dat je website responsive (website past zich aan op basis van het gebruikte apparaat) is. Het moet er allemaal perfect uitzien, ook op smartphones en tablets. Inderdaad, een website die niet goed functioneert op mobiele apparaten, dat kan echt niet meer in 2022. Eerst alle devices controleren, dan pas een website lanceren!

Website lanceren tips
Daniël controleert of de nieuwe website op alle devices werkt, Iris wil niet op de foto.

Denk aan redirects

Niet van belang als je eerste website online gaat, wél van belang als je een oude website gaat vervangen. Je pagina’s hebben door de jaren heen een zekere autoriteit opgebouwd, wat zich bijvoorbeeld uit in posities in zoekmachines.

Ga je nu naar een nieuwe website waar je werkt met andere URL’s, dan is het belangrijk dat je de oude URL’s doorlinkt naar nieuwe varianten. Dit doe je met 301 redirects. Doe je dit niet, dan heb je de kans dat bezoekers, bijvoorbeeld via Google, terecht komen op pagina’s die niet meer bestaan. Dat ziet er niet alleen onprofessioneel uit, maar gaat ook zorgen voor forse dalingen in je zoekwoordposities. Ook de waarde van backlinks – die je naar je oude website hebt gebouwd – vervalt op z’n minst deels als je jouw redirects niet op orde hebt.

Na de lancering is het slim om direct je nieuwe XML sitemap in te dienen in de Search Console, zodat Google direct weet hoe jouw website opgebouwd is.

Check de links van je advertenties

Deze tip is eigenlijk een vervolg van ons vorige advies. Heb je op dit moment Google Ads, Facebook advertenties of andere advertenties aanstaan? Check dan even of de links nog juist zijn. Het zou namelijk zonde zijn als je betaalt voor advertenties die linken naar niet bestaande pagina’s.

Maak je gebruik van shopping advertenties? Let er dan op dat je shopping feed aangepast kan zijn. Het is mogelijk dat je dit opnieuw moet koppelen met Google Ads.

Website lanceren redirects
Janien en Manon waren van plan om advertenties te controleren, maar ze bekijken nu hun uitgaansfoto's van afgelopen weekend.

Installeer analyse tools

Meten is weten is een verschrikkelijk cliché. En toch staat het in deze tekst… Hoe dan ook, we hopen dat je analyse tools al gebruikte op je oude website. Denk daarbij aan Google Analytics en Google Search Console. Voordat je de nieuwe website lanceert, is het slim om te kijken naar de prestaties van je oude website. Zo weet je bijvoorbeeld wat goed scoort en wat beter moet. Pagina’s die veel verkeer binnenhalen kan je het best meenemen naar de nieuwe site, mits ze nog relevant zijn.

Zorg ook dat de analyse tools direct werken op je nieuwe website. Zo heb je gelijk goed zicht op resultaten en kan je bijsturen waar mogelijk.

Veiligheid van je nieuwe website

De veiligheid van een website is een thema dat je zeker niet mag vergeten, als je een nieuwe website gaat lanceren. Zorg allereerst voor een SSL certificaat (Secure Sockets Layer). Je bent dan beter beschermd tegen cyberaanvallen én Google neemt dit mee in zijn ranking voor zoekresultaten.

Denk er ook aan dat je cms en eventuele plug-ins up to date zijn. Doe je dit niet, dan loop je ook een grotere kans op vervelende veiligheidslekken.

Website en raket lanceren verschillen
Zowel bij een raket lancering als website lancering is veiligheid een belangrijk onderwerp. Aron en Jeroen hebben alles onder controle.

Denk aan belangrijke informatie

Een nieuwe website lanceren doe je pas als deze compleet is. Een privacy-policy mag bijvoorbeeld niet ontbreken, maar ook een pagina met algemene voorwaarden kan je het best klaar hebben staan. Controleer of je website voldoet aan de AVG wetgeving.

Het klinkt logisch, maar je moet er ook zeker van zijn dat je geen copyrights schendt. Check dus voor de lancering of alle teksten, afbeeldingen en andere soorten content echt van jou zijn. Zo niet, dan kun je het beter verwijderen of toestemming vragen. Je kunt namelijk tegen forse claims aanlopen!

Promoot je nieuwe website

Leuk, zo’n nieuwe website lanceren. Maar je koopt er weinig voor als niemand je meesterwerk ziet. Je hoeft het echt niet letterlijk van de daken te schreeuwen, maar het is wel degelijk slim om je nieuwe website te promoten.

Je kunt uitgebreid aandacht besteden aan je website op de social media kanalen van je organisatie. Voor webshops is het interessant om een incentive te koppelen aan een eerste websitebezoek. Denk bijvoorbeeld aan 5 euro korting op een volgende bestelling bij inschrijving voor de nieuwsbrief.

Als je al e-mail adressen hebt, ga je natuurlijk een mail uitsturen over je nieuwe website. Je kunt ook nog een persbericht uitsturen. De kans op media-aandacht is echter het grootst als je al een bepaalde bekendheid geniet, anders ben je al snel weinig relevant en nieuwswaardig.

Blijf optimaliseren

Een website is nooit af. Zeker SEO specialisten weten dat. Er zijn altijd nieuwe kansen en trends waar je van kan profiteren. Daarnaast kan informatie verouderen. Blijf dus vernieuwen!

Mogelijk is je nieuwe website na een aantal jaren weer achterhaald. Dan is het tijd voor een nieuw exemplaar en kan je deze lijst wederom doornemen. Vragen over een website lanceren? Neem gerust contact op, we geven je graag advies!

Inhoud

Solliciteren

Vul het formulier hieronder volledig in en wij nemen spoedig contact met je op.